Proč se u nás tak často porušují dopravní předpisy



Již v autoškole nás učí, že základem bezpečného pohybování po silnici je dodržování dopravních předpisů. Ty zahrnují v podstatě vše, od křižovatek až po znalost maximální povolené rychlosti. Neustále nám vtloukají do hlavy, jak důležité je, abychom se jimi řídili, pokud se nechceme stát obětí dopravní nehody. Přesto vidíme, že to dělá jen málokdo.

 

Zdaleka nejčastěji se jedná o maximální povolenou rychlost, kdy tato hodnota je prakticky všemi řidiči považována za tu minimální, kterou bychom měli jet. Pomalejší jízda už pro ně znamená omezování provozu, přičemž se setkáme mnohdy s troubením a najížděním téměř až k zadnímu nárazníku. Často se ale setkáme i s nedáním přednosti v jízdě na křižovatce nebo nepoužíváním blinkru. Z jakého důvodu jsou ale předpisy tak často porušovány?

 

značka omezení rychlosti

 

Jedním z největších faktorů je fakt, že jejich dodržování není v podstatě nijak kontrolováno. Pokuty jsou dávány jen zřídkakdy, a to obvykle jen při ohlášených policejních akcích. Když k tomu přičteme ještě fakt, že se řidiči prostřednictvím rádií navzájem informují, kde zrovna hlídky stojí, je pochopitelné, že jsou jen málokdy přistiženi při činu.

 

Dále je tu naše mentalita poměrně agresivní jízdy. Jednoduše řečeno, chceme být schopni jet co nejrychleji a dorazit do cíle co nejdříve, a to bez ohledu na ostatní. Jistě, je to sobecké, avšak nelze zastírat, že tomu tak skutečně je.

 

dopravní nehoda

 

Je to ale dobrý postoj? Ukazuje se, že nikoliv. Značně totiž zvyšuje pravděpodobnost dopravních nehod, zvláště když k tomu připočteme fakt, že počet aut na našich silnicích se stále zvyšuje. Celkově je to tedy pro nás čím dál nebezpečnější. Proto je dobré se ptát sám sebe, zda by nebylo vhodné tuto mentalitu přehodnotit. Jde tu bez nadsázky o náš život, a ten by měl mít větší cenu než to, zda dorazíme do cíle o pět minut dřív. A to je něco, co by si mělo uvědomit mnohem více řidičů.